Zo herken je de 10 symptomen die wijzen op vitamine D tekort

- Advertentie -

6. Luiheid, traagheid, lusteloosheid
Het bovenstaande symptoom kan veroorzaakt worden door een aantal redenen. Probeer erachter te komen waardoor je moe of lusteloos bent. Vaak is het gebrek aan vitamine D een reden. Probeer daarom vitamine D toe te voegen aan je maaltijden.

7. Digestive problemen
Het hebben van ontlastingsproblemen is vaak een onderwerp waarover niet gesproken wordt. Hierdoor lijden we hieraan in stilte zonder om erover te praten. Mensen die last hebben van hun ontlasting hebben vaak een vitamine D tekort. Deze problemen kunnen ook opstaan door voedselvergiftiging, stress, medicatie, of ijzer tekort. Ziekte van Crohn kan ook een aanleiding zijn.

Ongeacht de klachten en ooraken dit is een symptoom die je in verlegenheid kan brengen. Probeer eens een alternatief dan je normale medicatie en gebruik extra vitamine D.

8. Donkere Huid
Mensen met een donkere huid hebben meer kans om een sterk vitamine D tekort te hebben, als je een donkere huid hebt heb je 10 keer zoveel meer zonnestralen nodig om vitamine D te produceren dan een persoon met een blanke huid.

Dokter Holick legt uit dat je huids kleur een natuurlijke zonnebrand is. Hoe donkerder je huids kleur hoe meer zonlicht je moet absorberen om de juiste hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen. Je hebt ongeveer 25 maal belichtingstijd nodig als een lichte huid individu om dezelfde hoeveelheid vitamine D te produceren.

9. Bezweten hoofd
Volgens dokter Holick is een bezweten hoofd een standaard symptoom van vitamine D tekort. Een bezweten hoofd komt vaak voor bij baby’s. Overmatig zweten bij pasgeboren baby’s kan een gevolg zijn van neuromusculaire prikkelbaarheid en kan worden beschouwd als een gemeenschappelijke, vroeg symptoom van vitamine D-deficiëntie.

10. Botpijn
Een tekort aan vitamine D kan leiden tot bospijn en spierzwakte. Echter een tekort aan vitamine D hoeft niet noodzakelijk een verband te zijn met deze symptomen. Vitamine D staat bekend als een “zon” vitamine, je verkrijgt het als je blootgesteld wordt aan de zon.

Je kan ook vitamine D verkrijgen van voedingsmiddelen zoals, melk, andere zuivelproducten, vette vis, levertraan en eieren. Zorg ervoor dat je een arts raadpleegt als je een van deze symptomen ondervindt. De arts kan vastellen of het ligt aan een tekort aan vitamine D.

- Advertentie -
- Advertentie -