Last van krampen in bed? Ontdek hoe je ervan af kunt komen

Als je nachtelijke krampen in de benen hebt, hoeven we niet te vertellen hoe ongemakkelijk deze beenpijn kan zijn. Het ene moment lig je gezond te slapen en het volgende moment wordt je wakker met pijn in één of beide benen. Deze krampen kunnen uren doorgaan, het verstoort je slaap en je kan je voorbereiden op een minder aangename dag vanwege de gebroken nacht.

Gelukkig zijn er manieren om deze pijnlijke kramp in de benen te behandelen en eventueel te voorkomen. De meeste behandelingen kan je zelf in huis! Maar voordat je start met de behandeling van de krampen in de benen, is het belangrijk om te weten wat deze krampen zijn en waarom het gebeurt.

Nachtelijke been kramp
Voor ieder van ons is een goede slaap noodzakelijk om overdag naar behoren te kunnen functioneren en de dingen te kunnen doen die we willen doen. Als die slaap verstoord wordt dan merken we dan ook meteen de gevolgen. Een van de problemen die de kwaliteit van de slaap kunnen verminderen zijn spierkrampen in de benen. Door samentrekkingen van de spieren in je kuiten zal je wakker worden van de pijn en je ’s ochtends vaak moe voelen.

Oorzaak nachtelijke krampen
De oorzaak van krampen is niet precies bekend. Het heeft waarschijnlijk te maken met zenuwen die extra gevoelig zijn en extra actief. Dat geeft dan snelle samentrekkingen van de spieren.
Krampen worden soms uitgelokt door intensief sporten, te weinig vocht drinken, te veel alcohol drinken of door bepaalde medicatie.

Hoe kan ik kuitkramp voorkomen?
Voorkomen is beter dan genezen. Weinig drinken, alcohol en intensief sporten kunnen kuitkrampen uitlokken. Om kuitkrampen te voorkomen kan je dit proberen:

  • Drink voldoende (1,5 tot 2 liter per dag).
  • Drink minder of geen alcohol.
  • Probeer een tijdje iets minder intensief te sporten en bekijk of dit helpt.

Op de volgende pagina lees je de andere tips tegen deze krampen.

- Advertentie -
- Advertentie -